Utrzymanie akumulatorów samochodowych
Najczęściej sprzedawane
Przeważająca większość dzisiejszych pojazdów motorowych potrzebuje do funkcjonowania sprawnego akumulatora.
Aczkolwiek akumulator jest najczęściej używany do uruchamiania silnika, do znaczy do rozruchu, jego funkcje są oczywiście szersze. Zasila instalację elektryczną pojazdu w czasie, kiedy silnik nie pracuje, ale również w czasie, kiedy silnik pracuje a instalację zasila alternator. Akumulator jest gotowy do pokrycia ewentualnych szczytów poboru prądu, na przykład w chwili włączenia urządzenia o dużym prądzie rozruchowym. Pomimo to najczęściej zauważamy złą kondycję akumulatora właśnie podczas rozruchu.
Nowoczesne akumulatory są konstruowane jako coraz mniej wymagające utrzymania. Nie jest zatem konieczne kontrolowanie poziomu elektrolitu, nie trzeba dolewać wody destylowanej ani roztworu kwasu, nie trzeba mierzyć pH elektrolitu. Wciąż jednak jest konieczne jakieś utrzymanie akumulatora.
Przede wszystkim wciąż obowiązuje, że akumulator powinien być utrzymywany w suchu i czystości. Jego styki powinny być lekko nasmarowane smarem a zaciski dobrze dokręcone. Akumulator powinien być utrzymywany w dostatecznie naładowanym stanie, co bywa problemem zwłaszcza w przypadku pojazdów jeżdżących na małe odległości, kiedy akumulator nie zdąży się doładować z alternatora na wartość przed rozruchem. Po kilku takich jazdach wartość naładowania może się obniżyć na tyle, że akumulator już nie jest w stanie ponownie uruchomić silnika.
Ponieważ nie każdy pojazd posiada diagnostykę akumulatora, w naszym asortymencie jest kilka testerów, które są w stanie w ciągu kilku sekund sprawdzić, w jakim stanie jest akumulator. Prostsze wersje mają sygnalizację z pomocą trzech kolorowych LED, bardziej złożone już posiadają podłączane obciążenie i sprawdzają akumulator przy dużym poborze prądu.
W razie stwierdzenia, że akumulator wymaga doładowania, mamy w ofercie asortyment ładowarek i ładowarek utrzymujących. Są one przydatne na przykład do przechowywania akumulatora poza pojazdem, na przykład jeżeli z pojazdem poza sezonem nie jeździ się, lub są wskazane do utrzymywania starszego akumulatora w okresie zimowym w naładowanym stanie i podczas parkowania.
Bardzo przydatna może się okazać również ładowarka z funkcją START. Chodzi właśnie o przypadki, kiedy akumulator jest już w sędziwym wieku a do tego w nocy przyjdą na przykład pierwsze przymrozki. Wtedy właściciel pojazdu bardzo się spieszy, przybiegnie rano do samochodu, obróci kluczykiem, silnik tylko ledwo obróci się dwa razy i koniec. Jeżeli właściciel nie chce biec na przystanek komunikacji publicznej, ma dwie możliwości. Wyciągnie klasyczną ładowarkę i zaczeka ok. 30 minut, a nawet godzinę, zanim akumulator nie ożyje, lub wyciągnie ładowarkę z funkcją START, przez nią uruchomi silnik a ożywienie akumulatora pozostawi alternatorowi podczas jazdy. W każdym razie z tą ładowarką jedzie natychmiast.
Zwłaszcza warsztaty, komisy samochodowe, zarządcy większych parków samochodowych, ewentualnie również garażowi entuzjaści docenią ładowarki z rodziny PROFI. Ładowarki posiadają duży transformator, zdolny do dostarczania prądu aż 40 A do ładowania i aż 400 A do rozruchu. Dysponują też napięciem 24V do instalacji elektrycznych samochodów ciężarowych i traktorów. Kable połączeniowe mają duży przekrój i są z wysokiej jakości miedzi.
Dział utrzymania akumulatorów samochodowych ma też mnóstwo akcesoriów ułatwiających prace serwisowe na akumulatorach utrzymaniowych i bezutrzymaniowych. Można tu znaleźć komplety do zasilania jednostki sterującej po odłączeniu akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu.